lördag 10 oktober 2009

DEKONSTRUKTION


Övning 1A)
Skriv ditt egen hypergrafiska prosapoem. Välj bland liknelser, adjektiv och verb i listan nedanför. Du kan också välja en metafor som du vill arbeta med ur listan och skriva egna ord som överensstämmer med ditt val av symbolik och övningstexten.

Metaforik
1. Aska / Eld
2. Antropomorfism
3. Förruttnelse
4. Gröda
5. Stillastånd
6. Kropplig dysmorfism
7. Meta
8. Museum

Liknelser
1. Ägg
2. Rot
3. Svamp
4. Sten
5. Tyg
6. Mycel
7. Buk
8. Fläsk

Verb
1. Krossa
2. Pressa
3. Koka
4. Slingra
5. Drunkna
6. Brinna
7. Hänga
8. Flyta

Adjektiv
1. Dammig
2. Svettig
3. Tom
4. Övervälmigande
5. Porös
6. Obscen
7. Grotesk
8. Vansinnig

Text
Oh ..........., ack .............! Förbannad är texten, ........... likt en............. som bryts ned under pennan, flyter ut, likt ........... över pappret, så .......... och ofruktbar. Den mjuka .......... grafiten likt ............ . Ingenting växer här, ingenting ..........., ingenting ............... . Det torra ............. av ........... och det ............ bläcket, likt koagulerat ........... . Sjuka djävliga
............., den hårda ............ som maler mot ......... .............. ............... öken. Plågsamma .................. ................... ..................... ..................... ................. ruttnar och puttrar.
............. och ........... som ensamt möjliggör skrivande har sedan länge .......... . Det ................ som långsamt ............... mig ............. tills allt som återstår är ......................... .

4 kommentarer:

anne-Marie sa...

JAG ÄLSKAR DET HÄR INLÄGGET. SÅ HÄRLIGT KREATIVT, MED TILLHÖRANDE ILLUSTRATION. JAG LÅNAR ÖVER HELA BLOGG INLÄGGET OCH LÄNKAR TILL DIG: LYSANDE SICKAN!
A-M

Anonym sa...

Jag läser din blogg då och då. Jag tycker mycket om den, också - eller kanske inte minst - det smärtsamma och vemodiga. Det krävs mod att skriva så. Och det krävs också mod att bejaka glädjen, den som spritter i kropp och mage, är min erfarenhet.
majvor

Hypergraphia sa...

Tack AM! Kapitäler dagen till ära!

Majvor - tack, så fint, och tack för att du skickade ett meddelande. Jag tror du har väldigt rätt i att det krävs mycket mod att bejaka glädjen, kanske mycket mer än att bejaka vemodet...

Anonym sa...

Ja, kanhända är det så - glädjen tycks mig så mycket mer flyktig och opålitlig...
majvor