fredag 23 oktober 2009

ILLUSIV KAUSALITET

"In London" säger hon, "there are people who pay to get mud splashed over their cars, so that it will look like they've been out to their country houses over the weekend." Hon flinar. Skakar bort det tagellika blonderade håret från Barbour-axeln, regnet likt gåshud över det gröna vaxade bomullen. Hennes väninna petar med gaffeln i sin bakelse. "Perhaps you should get them to splash the wheels of the pushchair..." Hon nickar mot barnvagnen. Den porslinslika 2-åringen har glidit ur sitsen, hon slickar glaset till kakdisken, salivavtrycket upplyst av de epileptiska ljusrören bakom plexidisken. "Really?" säger hon. "Should I?" Hon sträcker sig över bordet och lägger för sig av vänninans lemon meringue. Hon torkar läpparna med en servett, viker den och och baddar försiktigt handflatorna. "There is obviously a market for it." Hon lutar sig tillbaka. "Mudsplashes." Hon tittar på barnet som trycker udden av en pastellkrita mot skon, kroppen rastlöst förvriden, och sedan på den våta plasten över vagnen. "Whatever for?" säger hon. "We clean the car after our weekends." Hon suckar. "And we've actually spent our holidays at up north." Vänninan skjuter fatet ifrån sig. "Off course you do?" säger. "Why on earth would you want mudsplahes on you car?"

Mud
. Orsak och verkan är förståss endast skenbar. Vi är vad vi synes vara. I vilket fall verkan föregår och skapar sin orsak. Vi kan konkludera att punkt A når punkt B oavsett A's egentlighet. Sällan kan vi se mönstret manifesterat med en så enastående förening av två så paradoxala element. Fåfängan som för ett ögonblick på det mest naturliga sätt korrelerar:
a. filth
b. wealth


4 kommentarer:

Kersti sa...

Hmm. Måste läsa det igen.
Vi är vad vi synes vara eller kanske något helt annat. Orsak, verkan. Nej jag tror jag är för trött.

Hypergraphia sa...

Tack Kersti. Jag gillade mest iden om att betala för att smutsa ned bilen.

annemarie sa...

Jag gillar fotografiet och alla dina ord. Slurp. A-M

Kersti sa...

Mm jag med.