söndag 7 november 2010

ALL ART IS QUITE USELESS (finding ugly meanings in beautiful things and thus being corrupt without being charming)


Murgrönan i mitt rum är sedan några veckor övervuxen av ett fint nät, en väv genom vilken rör sig hundratals små vita aphids, någon form av vita bladlöss, miniatyriska i tusental. De gröna bladen har långsamt kommit att marmoreras i rött, spräckts upp likt blåmärken i hud, och kristalliserats där saven brustit ut. De små insekterna ingjuter en sorts skräck i mig där jag sitter vid skrivbordet. Som om det krälande livet och denna klaustrofobiska muslinlika slöja över växten påminner mig om något helt annat, en typ av förgängelse och förlust som rör mig på ett djupare plan, Som om denna evergreen har dorianska proportioner och viskar om ett personligt förfall. Framåt natten gör det mig så olustig att jag tvingas flytta ut min hedera helix och förskjuta dess förbannade parasiter till den lilla fönsterkarmen utan för badrumsfönstret, där den förmodligen går en snar död till mötes.

Inga kommentarer: