onsdag 1 september 2010

BESTIARIUM


Det här är en av mina mest återkommande drömmar. Som barn vaknade jag en natt av att den mjuka kroppen av en enorm katt välvde sig över mig, så verklig att jag nästan kunde känna värmen från den heta svarta bröstet genom mörkret. Natten tyckte andas över mig, den sträva raggen rest över lakanen. Som vuxen tycks bestarna allt oftare röra sig genom Leith's kvarter med en sorts nyckfull rastlöshet, likt loja djurparksväsen, som snarare än att agera rovdjur har anammat en sorts vardaglig vildhet, en sorts varm och självklar dödsinstinkt. Snarare än att integrerera med mitt drömpersona, rör de sig i periferin, och jag betraktar dem med lika delar förväntan och resignation, inte olikt Cortazars novell Bestiario.
När jag slår upp tidningen på bussen på morgonen är det som om drömlandskapet och verkligheten sömlöst flyter samman. Min svarta katt rör sig genom höglandet.


Inga kommentarer: