måndag 21 juni 2010

TVÅNGSMÄSSIGHET


T säger ibland saker som lägrar sig någonstans i djupet av det svamplika membran som skvalpar runt i sin skål av ben, sentimental, emotionell och sumpig av litterärt batos.
På torsdag föreslår han i ett brev att jag borde upphöra att äta gröt till lunch, eftersom svårsmälta kolhydrater med största sannolikhet kommer att medföra viktökning. Jag upplever en märklig känsla av skam och köper följdaktigen en burk soppa på fredagen. Jag misstänker ibland att han övervakar min intag. Jag har ofta en känsla av att han betraktar mig när jag äter. Å andra sidan tycks han ständigt föda mig på feta gratänger och fläskstuvningar, vilket passar ekvationen illa.
Under middagen böjer han sig fram och plockar en liten bit hud eller damm ur mitt hår. Akten generar mig. Hans hand särar oavsiktligen på min lugg och blottlägger för ett ögonblick min rynkade panna. Hans kompulsiva renlighet får mig att tro att denna lilla detalj upprör honom mer än han vidlåter. En morgon när jag avböjer hans erbjudande om en dusch, kallar han mig "a dirty little girl". En annan morgon räcker han istället över en ask med perfymerade babywipes som jag rodnande stryker över bröstkorgen och armarna sedan han lämnat rummet, innan jag förtvivlat viker de använda tvättlapparna och gömmer dem i handväskan.
När jag röker faller askan från min cigarett upprepade gånger utanför kanten av hans lilla askfat. Något han omedelbart noterar och ögonblickligen stryker upp antingen med ett spelkort eller en sked som han sedan tömmer över diskbänken. Ibland korrigerar jag misstaget innan det uppenbarats och torkar mina askgrå fingertoppar mot insidan av låret. Och om han reser sig och lämnar bordet, avlägsnar jag mig ursäktande och följer hans smala korridor vars väggar är tapetserade med avklädda forna älskarinnor i små sirliga faux-roccocco guldramar (ett grisrosa bröst över lampknappen, uppsvullet likt ett fikon, och en rad små miniatyriska kön i ögonhöjd, C's rödtonade tespiska bröstkorg under hennes kalla ögon och knivskarpa haklinje, och A's köttiga läppar och R's plommonlila tunga) ut i badrummet där jag tvår min händer inte en men tre gånger och varsamt spolar i toalettstolen för att undvika missförstånd om besökets natur.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det var en fin beskrivning. Skriv dig genast ut ur den berättelsen. A

Hypergraphia sa...

Hm, den blev sjukare an jag hade tankt, forlat.

Anonym sa...

Jag tycker texten är lysande. A

Isabella sa...

Helt fantastiskt. Hittade just din sida och bara myser och myser.

Hypergraphia sa...

Åh tack.

Hypergraphia sa...

Tack A.