lördag 20 november 2010

GASCON


Han påminner mig om en modern Toulouse-Lautrec eftersom han är både dvärglik, haltande och en självbekänt perverterad avfälling. En vad man i Harris's List kallar

rake n.
An immoral or dissolute person; a libertine.

eller

roué n.
A lecherous dissipated man.

Liksom hans (ex-) flickvän tycks han söka en form av bekräftelse hos mig och uttrycker sig inte sällan med barnsliga provokationer och vulgära rodomontader. Jag känner mig nästan likt en moder, eller en äldre syster, till de båda, ett intryck som förstärks av det faktum att de båda knappt når mig till bröstkorgen, och jag finner mig tornande över dem med en sorts distanserat förströelse. Det är ändå med en viss förvåning, eftersom jag knappast känner honom särledes väl, som jag finner S besvara min artiga fråga om han och Z relation med en mycket levande beskrivning av hans lem. Han förklarar att deras fortsatta umgänge är avhängigt på deras sexualla kompatabilitet. Han har, fortsätter han, ett osedvanligt stort organ, en svart mans penis, som räcker honom upp till naveln i erekt tillstånd, och mäter 8" i diameter. Vidare bekänner han att han saknar hämningar, att han är fullkomligt förtappad, att det inte finns något han inte skulle göra.
The Brass Monkey fylls upp runt omkring oss. Mitt ben somnar mot de tunga mattorna och deras skavande kanvas. Den svaga doften av citrus dispenseras från en aromatisk luftkonditionering i taket. Han bär viktorianska spectacles i tortoiseshell, och hans ansikte är upptaget av den tunna vaxade handlebar moustachen, ett karikatyriskt kännetecken som får hans andra drag att blekna, som får mig att undra om jag alls skulle känna igen honom utan den ofelaktiga ansiktsbehåringen. Själva ansiktet är urhokat och smalt, likt en sjuklings, eller en mycket gammal mans. Hans attribut kompletterar hans förtappelse. Han har en graverad läderplånbok för rulltobaken, med en latexficka för att bevara dess fuktighet, och i fickan på tweed kavajen en Montblanc värd £509 och ett silverfodral med visitkort. Men han har inte råd med en öl.
Han berättar att han, sedan han och Z gjorde slut, har legat med 27 kvinnor på tre månader. Vissa dagar, tre kvinnor på samma dag. Jag nickar. Jag antar att han varken kommer att finna uppskattning eller äckel från min sida. Jag frågar varför? Och om det inte gör akten meningslös i slutändan? Om det inte finns ett element av destruktion i hans urskiljningslösa dekadens? Det är vad min egen mor skulle säga till mig. I hans fall en nästan ekonomisk ekvation, tillgång och efterfrågan.
Under kvällen följer han mig likt en hund, och klappar mig på axeln när han för ett ögonblick förlorar min uppmärksamhet för att berätta än mer historier sans decorum. Svetten och den sura doften i lakanen om morgonen. Våtheten över en flickas lår. Slakheten efter den tredje kvinnan. Jag försöker följa ett parti schack som pågår intill oss. En stilla utmattning, en gnistrande migrän börjar krama hjärnbarken. Automatiskt knäpper jag kappan. På väg hem känner jag hur verkligheten redan är mig undflyende, hur vår libertin redan reducerats till ännu en av dessa skuggor jag omger mig med.

Bild: Narcissus av Caravaggio.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Verkligen bra. På samma gång mondänt och burleskt, utan spår av den irriterande kombinationen av att vara vuxen och lillgammal som är så vanlig förekommande. Har länge väntat på sexualitetens återtåg till konsten. Den försvann i slutet av åttiotalet, uttråkad av oräkneliga fotoutställningar med transexuellt tema. Har dock en typografisk anmärkning. Men jag väntar med den tills du ska gå i tryck.

Med Donald Sutherlands blick/ Anders

Hypergraphia sa...

Förlåt att det tagit mig sådan tid att svara Anders. Jag tycker om din analys av sexualitetens uttåg ur konsten. Jag tror att den allt för ofta reduceras till provokation, snarare än sexualitet, ett annat av ämnets många dilemman.
Jag misstänker att det finns många typografiska anmärkningar. I ärlighetens namn börjar jag växa ut min layout, och kanske bör ömsa skinn snart. Till dess, med ömhet och tacksamhet, J