onsdag 28 juli 2010

LUST


Arthur Seat står i lågor. På lunchrasten går vi runt kvarteret och stirrar på berget som brinner. Den tunga grå röken har spänts ut över stan. Löpelden rör sig i en enorm cirkel genom det torra buskagen ut med klipphällarna. Där jag står och betraktar den svartnande slätten, kommer jag av någon anledning kommer jag att tänka på en scen som T beskrivit för mig någon dag tidigare. Hans vän Bob hade suttit och ätit soppa på en pub när kvinnan vid några bord bort på detta halvtomma lokus utan anledning särat sina ben och dragit upp kjolen och blottat sitt kön för honom. Bob hade antagit att denna privata peep show hade föranletts av hans melankoliska uppsyn. Jag antar att stadens apokalyptiska karaktär under detta brinnande landmärke lämnar mig med en snarlik upphetsning. Ett ögonblick av distraktion i vemodet.

1 kommentar:

Anonym sa...

Läst. Mamma