
Uppvaknandet, känslan av att ha klivit över en tröskel, och minnet som långsamt sipprar ut likt spillt vatten över kudden. Den hypnopompiska förvirringen, fingrarna i J's svettiga nackhår, och de första orden redan dränkta i överflödet av intryck, dagen som redan slagit in likt en stormvåg mot fönsterrutan. Ljuden av ett samtal som pågår utanför fönstret, som skvalpar runt i det ebbande vattnet. Morgon. I den grekiska mytologin rann glömskans flod Lethe förbi sömnen, Hynos' grotta, där han sov på en bädd omgiven av vallmo, övervakad av drömmens hantverkare, Morpheus. Hypnos var också tvilling med döden, Thanatos, den drömlösa eviga sömnen. De båda tvillingarna lockar med sin kolsvarta avgrundslösa göl, det kroppslösa, det oförutsägbara och den totala ensamheten. Aldrig är vi väl så privata som då vi sover, vilket kanske är varför uppvaknandet också efter snart fyra års förhållande fortfarande är en smula genant och tanken på att bli studerad i sömnen överväldigande skrämmande. (Jag minns ett filmklipp från en familjevideo i vilken mina föräldrar går genom barndomslägenhetens nedsläckta rum, viskande, och filmar mina bröder medan de sover i sin våningssäng, det märkliga svartgröna nattljuset och deras uttryckslösa slappa ansikten, som får dem påminna om främmande varelser. Vi såg filmen lång senare och som en häftig våg ur det förflutna drog de där sekundkorta bilderna fram en dold värld som aldrig funnits för oss barn, världen som pågick när vi inte deltog, föräldrarnas fnitter och deras utskildhet, deras vakna timmar. Det solipsistiska barndomssinnet som länge fick mig att föreställa mig rummen frysta sedan jag lämnat dem, med karaktärerna avbrutna mitt i rörelse, banala skulpturer ur vardagslivet jag var dömd att aldrig hinna ikapp.)
Tillståndet mellan uppvaknande och sömn eller insomnande och sömn är sammanbundet med märkliga neuro

Som barn och tonåring led jag, relativt sällan men återkommande, av migrän. Jag minns känslan av världen som plötsligt förvreds inför ögonen. Som om skvalet av omvärlden plötsligt tryckte sig lite närmare och övermäktigt började susa genom mitt huvud, och omgivningen tycktes krakelera och intrycken likt en kubistisk tavla byta plats, störda av vita brinnande fläckar. Själva huvudvärken var egentligen alltid mindre störande, liksom molande likt ett rivjärn mot pannloben, istället var det det krypande tunnelseendet som skrämde mig. De ansiktslösa kroppar som rörde sig runt mig och texten på pappret, som alltid var mitt testområde, som började röra sig likt myror, den andra bokstaven i ordet alltid utplånad och jakten på den bland de blinkande svartvita krumelurerna. "T..s..e lllttlll s...l...i...c...e... of ...e...e...t...t; oh, h..w l...o...th...em." Varpå händerna och kroppen började skaka och pigmentet sögs tillbaka in i kroppens centrum. Det var som en svulst i huvudet som skulle drivas ut. Tickande, brusande, susande, brinnande, kaleidoskopisk. Som långsamt banade väg genom de iskalla hjärngångarna, och som kläcktes ut över toalettstolen efter en timmes värkar. Inte helt olik min paniska skräck för bränder som sexåring upplöstes sjukdomen nästan omedelbart sedan den erkänts av mina föräldrar och vi besökte huvudläkaren till den neurologiska avdelningen på Huddinge Sjukhus, en vän till mammas pojkvän, och nu reducerad i mitt minne till en arketypisk läkare, femtio år, man, skäggig, med djup röst och en medicinsk syn på människokroppen, som la min fot tillrätta i sin hand, likt en hantverkare en såg eller en skruvmejsel, och som oförsiktigt stack undersidan av bläckpennan han burit i den vita rockfickan mot fotvalvet och drog den upp mot tårna. "Vore du psykopat skulle du sakna den här reflexen." Han var uttråkad. Hans medicinska intresse i mig, kunde liknas vid en glasblåsares intresse för en plastmugg.
Migränkonst är inte helt olik abstrakt konst. Den första kända medicinska migräntavlan från 1845 av Christian Georg Theodor Ruete är ett runt zigzagmönster. Och när Jean Marie Charcot, Neurosens Napoleon, lät rita migränens visuella drag 1888 är tavlan ett modernistiskt furstlingsverk. Charcot's Illustration of Scintillating Scotoma nedan. (Sedan dess har det ju blivit lite av en trend att finna stora konstnärers neurologiska problem, och Van Gog

Och så har natten redan gjort sitt inträde, efter en dag av oupphörligt skrivande. Kroppen utslängd över den geometriska eldfärgade sofföverkastet, benen tunga under bordet, och skorna uppradade i garderoben. Middagen glömd och morgonens kaffekopp stjälpt på golvet, med sitt motiv av Moses som leder sitt folk genom det delade havet och den humoristiska undertexten: What do you mean its a bit muddy!? Det är som om det bubblar under träplankorna i golvet. Eller är det kranen som står på. Jag är i alla fall tillslut klarvaken.
2 kommentarer:
Läst, läst, sugit i mig... och älskar en mening mitt i alltsammans... den tar jag med mig till mig...allt gott... a-m
Jag älskar den tanken att rummet fryser när man lämnar det. Som tanken på om det det man inte ser verkligen finns. Om trädet faller i skogen och ingen hör låter det då?
Så tycker jag om att smyga in och titta på mina sovande barn. Lite i smyg utan att de vet. Ja jag vet det är inte helt ok men jag är bara en vanlig mamma.
Skicka en kommentar