söndag 3 april 2011

ALLSEENDE BEGRAVNINGSENTREPRENÖR


Idag läser jag Schrebers memoar och vansinnet är upplysande. Följande berörde mig:

"...within the Order of the World, God did not really understand the living human being and had no need to understand him, because, according to the Order of the World, He dealt only with corpses."

I övrigt var den stackars karl övertygad om att hans kön långsamt transformerades (was unmanned) till en slida, och att Gud skulle befolka världen genom honom.

3 kommentarer:

Kersti sa...

Hm

Plipp sa...

Det där citatet av Schreber får mig att rysa. Det är magiskt.

Hypergraphia sa...

Jag vet. Det är den bästa gudsskildring jag någonsin läst. Och karl var fullkomligt tokig. Överlag har jag säkert understrykit halva bok. Det finns ändlös inspiration där i.